
Integrity and Intrigue: Ghanaian Press Performance in
the 2016 Campaign

1Jennifer Hasty

Abstract
How did the Ghanaian news media serve the interests of democracy during the 
2016 campaign?. This paper examines the performance of two Ghanaian daily 
newspapers in the context of the campaign, iden�fying the specific and strategic 
forms of public discourse that cons�tute the 'house style' of each newspaper. I 
look at the structure and content of news stories, with a�en�on to language, 
mood, sources, and perspec�ves represented.  Emphasizing themes of peace and 
unity, Daily Graphic con�nued to foreground the public pronouncements of 
officials at formal events. Daily Guide challenged government rhetoric with 
conten�ous stories designed to undermine ruling-party legi�macy. Both 
newspapers tended to represent their own dis�nct set of perspec�ves and 
interests, giving less a�en�on to alterna�ves. Both papers make important 
contribu�ons to Ghana's lively public sphere. As they strive for greater balance 
and complexity in their news coverage, journalists may consider increased 
consulta�on with independent civil society groups carrying out analyses of socially 
relevant topics.  

Keywords: Journalism, Ghanaian newspapers, elec�on campaigns, democracy, 
public sphere

Introduc�on
The news media play a crucial role in the democra�c process, providing 
informa�on to the public on the full spectrum of candidates and policies while 
facilita�ng public par�cipa�on in debates over major issues (ACE, 2013; Norris and 
Odugbemi, 2009).  In the US, media scholars have concluded that the American 
news media failed in its responsibility to support the democra�c process in the 

1 
Professor Jennifer Hasty is a lecturer in African Studies at the University of Pennsylvania. Her book, 

The Press and Poli�cal Culture in Ghana is an ethnography of state and private journalism in the 
context of democra�za�on in the late 1990s. Currently, she is a Fulbright Specialist engaged in 
work on inves�ga�ve journalism and government accountability, in associa�on with the African 
Center for Interna�onal Law and Accountability. She has recently been named an ACILA Scholar.

JOCMAS 4th Edi�on 1



2016 presiden�al campaign season (Pa�erson, 2016; Zarawik, 2016).  So focused 
on sensa�onal comments and nega�ve controversy, the media neglected its duty 
to inform the public about the real issues at stake or promote dialogue among 
interest groups in our increasingly fac�onalized society.  As a media scholar and 
newspaper reader, I can a�est to the relentless nega�vity and herd mentality of 
the American news media.  Early on in the campaign, it was clear that The New 
York Times had picked Hillary Clinton as its favorite, dismissing and under-
repor�ng on other popular figures such as Bernie Sanders while sneering 
incredulously (and con�nuously) at Donald Trump.  And though their editorial 
posi�ons were not always clear, the mainstream media in general focused �ghtly 
on the personali�es and scandals (real and poten�al) surrounding those two 
candidates rather than educa�ng the public or furthering democra�c dialogue.

The Ghanaian situa�on
In Ghana, the news media have played an important role in promo�ng and 
consolida�ng democracy since the early 1990s.  As a reporter for Ghanaian 
newspapers during the 1996 presiden�al campaign, I witnessed firsthand the 
sincere desire among many journalists to give voice to diverse poli�cal 
perspec�ves and support free and fair elec�ons (Hasty, 2005).  In their review of 
the role of the media in the 2012 presiden�al and parliamentary campaign, the 
Center for Democracy and Development concluded that the media provided a 
pla�orm for intense poli�cal discussions between poli�cal par�es while educa�ng 
the public (CDD, 2015). 

And yet, many Ghanaians complain that the news media in their country is 
suscep�ble to the same problems plaguing the American news media. Civil society 
leaders have complained to me that journalists too o�en focus on superficial and 
scandalous incidents, failing to provide the sort of policy analysis that would 
facilitate the democra�c process and government accountability. And despite 
sincere commitments to objec�vity, the journalists I worked with at state and 
private newspapers were subject to workplace pressures that shaped their 
repor�ng to give voice to certain narra�ves and interest groups while silencing 
others.
 
So how did the Ghanaian news media perform this �me around?  Supported by a 
grant from the Fulbright Specialist Program, I came to Ghana this past October to 
work with the Africa Center for Interna�onal Law and Accountability (ACILA) on 
media issues in the context of the 2016 campaign.  Through lectures and public 
discussions, we worked to promote the exercise of a vigorous and responsible 

JOCMAS 4th Edi�on2



press.  Curious about media coverage of candidates and major issues, I collected 
the major newspapers every day and read them closely, also listening to news 
reports and discussions on the major radio sta�ons, par�cularly Joy FM and Class 
FM. And I gave talks at the Ghana Ins�tute of Journalism and the School of 
Communica�on Studies where students asked me some very revealing ques�ons 
about the prac�ce of journalism in their own country and elsewhere. I also 
appeared on radio and television, in conversa�on with media prac��oners and 
poli�cal opera�ves. 

So for this evalua�on of the role of the press in elec�ons, I turned to the 
newspapers I collected in those eighteen days and created a manageable sample 
for a kind of intensive, qualita�ve analysis. I examined two newspapers in 
par�cular. First, I chose Daily Graphic, whose broad circula�on and venerable 
history make it the na�onal newspaper of record in Ghana.  I should also note that 
I've worked for Daily Graphic (Graphic), though a long �me ago, and I've wri�en 
about the style and prac�ce of journalism at Graphic in a book and several ar�cles.  
Second, I chose a paper I had no previous knowledge about, Daily Guide (Guide), a 
paper that seemed to be very widely read and much discussed on the radio (and 
perhaps now, a�er the elec�ons, for obvious reasons). The period under 
examina�on is Monday, October 3rd to Saturday, October 15th, a very small slice 
of the 2016 campaign season in Ghana. Some might argue that such a small 
sample limits the sort of conclusions one can draw; but a strategically manageable 
sample allows for deeper reading and more compara�ve analysis. And looking 
over the sample, the internal consistencies of poli�cal coverage in both 
newspapers suggests that even such a small sample may give fairly representa�ve 
results.  I sat down and reread both newspapers carefully, a project I thought 
would take a few hours but wound up consuming the be�er part of two weeks.  I 
focused on coverage of the poli�cal campaigns and the upcoming elec�ons. 

As I'm an anthropologist by training, my method is a sort of “thick descrip�on” of 
news texts, analyzing the overarching narra�ves and journalis�c forms in each 
newspaper while providing the poli�cal and professional context necessary to 
account for those par�culari�es.  I look carefully at the structure and content of 
news stories with a�en�on to language, mood, sources, and perspec�ves 
represented. My analysis is fundamentally mo�vated by the ques�on of 
democra�c func�onality, that is: How did the Ghanaian news media serve the 
interests of democracy during the 2016 campaign?     

JOCMAS 4th Edi�on 3



The Keepers of Consensus: House Style at Daily Graphic 
For as long as I've been studying the press in Ghana, the 'house style' of Graphic 
has foregrounded the formal pronouncements of public figures.  Back in the 
Rawlings period, stories emanated mostly from government officials speaking at 
official government events such as the launch of some new development project 

2like a dam or a gari  processing plant.  Stories were wri�en according to a sort of 
rubric, the lead quote from the most prominent official at the event. Then a “neck” 
explaining the context.  O�en, the remainder of the story was structured in a chain 
of quotes from most to least important speaker at the event. I know from 
experience that these stories are frequently based on the printed speeches 
handed out at public events as well as official news releases and open le�ers and, a 
li�le less o�en, interviews with the newsmakers themselves.  Graphic journalists 
are not usually encouraged to seek out a diversity of poli�cal and intellectual 
perspec�ves to comment on the pronouncements and ini�a�ves covered in the 
Graphic stories. 

The sample from October 2016 shows just how resilient this style has been over 
the past twenty years.  Most of the stories that appear in the newspaper s�ll 
emanate from the formal pronouncements of public figures, with some varia�on 
nowadays.  Quite frequently, stories s�ll open with lead quotes but now we also 
see a different sort of lead, with the basic details of the event related in the 
opening paragraph (a where/when-lead rather than a who-lead). Also, we 
occasionally get some background context supplied a few paragraphs into the 
story—not o�en, but more o�en now than in the past. 

A big difference these days is that Graphic now applies its news rubric (the who-
lead and chain of quotes) to a more diverse spectrum of public figures, including 
poli�cians and party officials from all of the na�onal poli�cal par�es as well as 
popular pastors, civil society leaders, and NGO officials. Examples include, 

3“Mahama Biggest Threat to Ghana's Future, says Akufo-Addo,”  a story appearing 
on page 17 on October 3rd.  From that same edi�on, on page 19 we have “Stop 
Prophesying Elec�on Outcome—Dr Boadi Nyamekye,” in which a pastor cri�cized 
other pastors who were giving elec�on predic�ons in their sermons.  Nyamekye 
went on to urge people to pray for the strength to meet the post-elec�on 

2 
Gari is tradi�onal Ghanaian food produced from cassava.

3During the 2016 elec�ons in Ghana, (John Dramani) Mahama was the President of Ghana and 
presiden�al candidate for the Na�onal Democra�c Congress (NDC), the ruling poli�cal party at the 
�me, while (Nana Addo Dankwa) Akufo-Addo led the biggest opposi�on poli�cal party, the New 
Patrio�c Party (NPP), to the elec�ons. 

JOCMAS 4th Edi�on4



challenges facing the na�on.  I could go on and on in this vein, as most stories in 
Graphic are all about the comments of a limited number of speakers at a formal 
event.

There is something to be said for this 'house style' of newswri�ng.  A lot, actually.  
This kind of story gives the speakers at an event a clear way to convey their 
messages to a larger public, reaching beyond the small number of people who 
could actually a�end to the larger audience who might be affected or interested in 
the issues discussed.  It shows respect for the speakers and the messages and 
concern for the audience of Ghanaian ci�zens, allowing them the space to have 
their say.  And the careful a�en�on to the precise words of public sources bears 
out Graphic's commitment to the homily inscribed on the masthead, “Truth & 
Accuracy Every Day.”  

Readers of Graphic are no doubt familiar with a certain sensa�on that comes from 
everyday immersion in the newspaper. For those who read it only occasionally or 
read it alongside other news sources, let me tell you that reading a whole pile of 
Graphic “at one go” gives the reader a certain feeling, a tranquil and assured 
feeling, a feeling of calm about na�on and future. For readers who might be feeling 
agitated or disturbed, a deep reading of Graphic serves to set the mind at ease.  It's 
almost as good as medita�on.  Here's what I mean.
 
The na�on conveyed in the pages of Graphic is a world of knowledgeable, well-
meaning experts delivering cool assurances of peace and development to grateful 
ci�zens, o�en accompanied by real dona�ons and projects to benefit needy 
communi�es.  Each story illustrates how a set of these expert officials are all linked 
together in consensus over social values and fundamental goals of governance. 
During the campaign, the different poli�cal par�es each had different messages 
and each one wanted to beat the others, to be sure; but their differences were 
presented indirectly, in separate stories, never as direct confronta�on on a single 
issue. 

For instance, towards the end of the sample, when NPP and NDC were ge�ng 
markedly more coverage than the smaller par�es, Graphic posi�oned one story on 
a speech by Mahama side-by-side with a story covering a speech by Akufo-Addo 
(some American editors call this 'tomb-stoning,' when you put stories side-by-side 
like this, and it's only used in unusual circumstances to make a certain compara�ve 
point).  The Mahama story was full of the rhetoric of NDC officials and the Akufo-
Addo story was full of the rhetoric of NPP officials. Each story presented a li�le 

JOCMAS 4th Edi�on 5



rhetorical world, internally coherent and unchallenged. They were certainly 
speaking ABOUT one another as candidates, but no one in the Mahama camp was 
asked to comment on Akufo-Addo's speech or agenda and vice versa.  Thus, there 
was no push-back or alterna�ve perspec�ve given to the asser�ons of the 
poli�cians.  And there were no intermediary voices from civil society or academia 
giving commentary or alterna�ve perspec�ve within each story.  For instance, as 
Akufo-Addo repeatedly emphasized the importance of industrializa�on to job-
growth, a Graphic journalist might've consulted a Ghanaian economist or 
someone from the Ins�tute for Economic Affairs to add a perspec�ve from outside 
the party.  This did not happen in Graphic's coverage of the campaign. 

This is not to say that Graphic didn't publicize the perspec�ves of civil society 
intellectuals and organiza�ons. To the credit of the newspaper, Graphic gave 
prominent coverage to the �mely reports of IMANI Ghana and the NCCE (the 
Na�onal Council for Civic Educa�on) on poli�cal and electoral ma�ers.  The front 
page of the October 7th issue of Graphic featured a lead story on IMANI Ghana's 
finding that the NDC had met 52.9 per cent of the promises enumerated in its 2012 
manifesto. The news story covered the report in great detail. As a side note, this 
and subsequent coverage highlighted the par�cular details of the report that 
made the NDC government look good, while strategically overlooking the more 
cri�cal points.  But more on the advantages of incumbency later. 

Furthering the diversity of perspec�ves in the paper, the editorials, columns, and 
feature stories of the newspaper did serve as sites for evalua�ng and analyzing the 
content of the campaign. For example, a column by the former NPP minister, 
Elizabeth Ohene, evaluated the decision by the Electoral Commission to disqualify 
twelve presiden�al candidates, expressing dismay at a process that privileged 
bureaucra�c detail while shu�ng out so many voices from the poli�cal process. 

So, a diversity of poli�cal and intellectual views were and are expressed in the 
pages of Graphic. But a very strict division is observed between straight news and 
features stories (including editorials and columns). At Graphic, the kind of 
juxtaposi�on and comparison of perspec�ves necessary for real analysis of the 
news is strictly forbidden in straight news stories. The overall message is that true 
and accurate news is essen�ally what important people say on-the-record.  What 
it all really means for Ghanaians is le� to the opinion sec�on. 

Poli�cs is a heated, divisive, and poten�ally violent business, a fact known only too 
well by African journalists throughout the con�nent (Nyamnjoh, 2005; Monga, 

JOCMAS 4th Edi�on6



1996). Graphic has adopted a very genteel, very cau�ous way of presen�ng the 
poli�cal world to its readers and I'm sure this is the thinking behind the 'house 
style' of Graphic. Themes of peace, nego�a�on, and modera�on are emphasized 
in stories throughout the paper. 

For instance, the October 8th edi�on ran a story headlined, “Strive for Peace in 
This Year's Elec�on—Ashigbey,” repor�ng on a speech given by the Managing 
Director of Graphic communica�ons Group Limited, Accra. In that same edi�on, 
the editorial asserts, “Our Peace Cannot Be Compromised,” foregrounding the 
role of security agencies in containing conflict while urging the poli�cal par�es “to 
be circumspect.” A sec�on called “Your Voice,” regularly occurring underneath the 
lead editorial, features commentary by four Ghanaians (all too frequently men) on 
the main issue of the editorial.  In that issue, four young men address the ques�on, 
“What should be done to ensure peace in the run up to the elec�ons?” The four 
contributors suggest the importance of honesty and integrity, religious leaders, 
and efforts to educate ci�zens to protect the peace. As these are ini�a�ves already 
emphasized in Graphic, they are fairly non-controversial sugges�ons and indeed 
don't really require that anybody do anything that they aren't already doing. 

Now peace is a good thing, so is development. And Graphic has shown an 
admirable commitment to both. But I do worry that the 'house style' of journalism 
at Graphic too carefully segregates and insulates separate perspec�ves, avoiding 
challenge and confronta�on.  I'm not sugges�ng that Graphic journalists should 
insert opinion into their straight news, o�en called editorializing. I'm just 
wondering if peace and development might be be�er served by pu�ng the 
pronouncements of newsmakers in the cri�cal context that makes them 
meaningful and consequen�al, pushing back against those pronouncements with 
alterna�ve views in-story.

So for instance, a story on October 12th headline-quotes an IMF official, “Ghana 
makes progress in management of economy.” The actual body of the story is a li�le 
less congratulatory but the idea is that a very important official at a very important 
global organiza�on is giving Ghana (and presumably the Ghanaian government) a 
big thumbs-up. This commentary occurred in the context of the great controversy 
over Vice-Presiden�al candidate Bawumia's scathing indictment of the economic 
mismanagement and misrepresenta�ons of the Mahama administra�on. And yet, 
the Graphic ar�cle fails to men�on the context that makes the IMF assessment so 
relevant. With radically different interpreta�ons of the same numbers, the 
controversy over the performance of the economy became very heated in the 

JOCMAS 4th Edi�on 7



course of the campaign, sparking strong accusa�ons and fiery language on both 
sides. This and other Graphic ar�cles on the economy ques�on might've modelled 
a more respec�ul and reasonable approach to understanding these complex 
issues by drawing alterna�ve perspec�ves together in a sort of virtual dialogue 
(that might not have been possible in person). 

Time and �me again, the discursive segrega�on of Graphic's 'house style' 
sidestepped the cri�cal and analy�cal role of media in the democra�c process 
during the campaign. As the poli�cal par�es released their manifestoes, Graphic 
covered each launch with the standard speeches and document highlights.  News 
stories described the rallies and gave rhetorical snippets from speeches, linking 
the quotes together in a kind of internal consensus. Never did a journalist consult 
an outside source to challenge the feasibility of a proposed policy or discuss best 
prac�ces or what might've been tried in the past to what success (at least not in 
the sample under analysis). While a lead editorial asserted, “It is �me to scru�nize 
manifestoes,” Ghanaians were not provided with the analy�cal tools to do so in the 
news stories covering those manifestoes. 

A final point I want to make about Graphic coverage of the 2016 presiden�al 
campaign concerns the representa�onal advantages of incumbency. Consider the 
poli�cal subtext of the following headlines: 

“Kwame Nkrumah Circle interchange to be ready end of October,” (October 10th, 
p. 32, color spread).

“FRI inaugurates cassava dryer,” (October 11th, back page).

“Mudor waste treatment plant nears comple�on,” (October 12th, p. 32).

“University of Ghana Teaching Hospital project nearly completed,” (October 12th, 
p. 54).

“5 Community-Based Health and Planning Centers Completed in Upper West 
Region,” (October 13th, p. 17).
Almost daily, and some�mes twice or more in a single issue, Graphic reminds its 
readers of the wonderful things the current government is doing for them. These 
stories not only publicize the upli�ing rhetoric of government officials, they 
frequently feature large color photographs to drama�cally illustrate the message 
of government patronage. To be fair, Graphic also runs stories about dona�ons 

JOCMAS 4th Edi�on8



and benevolent ini�a�ves conducted by foreign governments, NGOs, and private 
individuals, not just the Ghanaian government.  But the most frequent patron by 
far, in the pages of Graphic, is the current administra�on.  And the most frequent 
objects of government largesse are socially and economically disadvantaged 
people such as remote village communi�es, schoolchildren, and people with 
disabili�es. 

And it's not just development stories that lend favorable coverage to the 
incumbent government in the midst of a presiden�al campaign.  On October 4th, 
Graphic ran a story about several groups of new ambassadors who had come to 
introduce themselves to the President and present their diploma�c creden�als, a 
formality which might seem to lack the basic elements of newsworthiness.  And 
yet, “Prez Mahama receives le�er of Credence from Envoys” received a full spread 
on pages 42-43, featuring six large color photographs of Mahama shaking hands 
with ambassadors from Australia, Canada, the Netherlands, Mali, Hungary, and 
Germany.  The Hungarian ambassador is even bowing in deference to President 
Mahama. 

In academic terms, we might say that Graphic is a crucial tool in the everyday 
ar�cula�on of government legi�macy. That is to say, the newspaper shows 
Ghanaians just how right and proper it is that such a domes�cally generous and 
interna�onally respected leader is in power.  In the interests of na�onal stability 
and cohesion, I do see how important it is for a government to be able to 
propagate these messages.  But in the interests of democracy and a level playing 
field, I also think it's important to recognize that 'house style' at Graphic 
necessarily yields advantage to the incumbent government in the midst of a 
presiden�al campaign. 

You might say that incumbency advantage is an unfortunate side effect of a 'house 
style' devoted to maintaining peace and unity in the na�onal interest. Yes, but you 
might also say that Ghanaian readers and tax-payers support Graphic and deserve 
a na�onal paper that is mindful of its duty to provide balanced coverage in poli�cal 
campaigns. Now, as a foreigner, I'm not here to tell Ghanaians how to prac�se 
journalism.  But as a scholar analyzing Ghanaian news media over the past twenty 
years, I hope it may be useful to point out contradic�ons between the styles of 
journalism prac�sed at different newspapers and the forms of poli�cal 
representa�on that support the democra�c process.  

JOCMAS 4th Edi�on 9



Intrigue on the Edge: House Style at Daily Guide
Now let me turn to my close reading of the Guide in the same �me period, Monday, 
October 3rd to Saturday, October 15th.  A�er several days of blissing out in the 
posi�ve rhetoric of Graphic, I turned to the Guide.  Diving into the pile, I was jolted 
into a much messier, much more vola�le poli�cal reality.  If Graphic gives the 
reader a profound sense of calm, Guide delivers an overall sense of intrigue and 
indigna�on, inci�ng poli�cal passions with its lively language and conten�ous 
themes. 

As I men�oned earlier, I intended to limit the purview of my analysis to poli�cal 
stories (more or less), focusing on those stories that directly addressed poli�cal 
figures and campaign issues.  In Graphic, this meant skimming those stories that 
dealt with other sorts of issues, such as crime and business.  Even so, Graphic is a 
very long newspaper, compara�vely speaking, and even when I si�ed out the non-
poli�cal stories, it was a long slog through each 40-page issue. 

When I turned to my pile of Guide, I thought, “Ah, these newspapers are much 
shorter.  Surely, I will sail through this pile in no �me!”  Alas.  Guide is a shorter 
newspaper but nearly every story is poli�cal and even those stories that might 
seem at first glance to be non-poli�cal, on second glance, turn out to have a fairly 
obvious poli�cal subtext. 

Like Graphic, Guide covers the full spectrum of poli�cal organiza�ons and ac�vi�es 
in Ghana; but unlike Graphic, Guide uses a wide variety of journalis�c techniques 
in its coverage (including some controversial ones).  Which is to say, the style of the 
newspaper is far less homogenous and seemingly more unpredictable than 
Graphic.  Nevertheless, a close reading reveals strong regulari�es in the kinds of 
journalis�c technique and coverage given to government, business, and the 
different poli�cal par�es. 

The biggest different in wri�ng style is apparent in the very first paragraph of 
Guide's news stories.  While Graphic relies so o�en on the “who-lead,” that is, a 
lead paragraph quo�ng and iden�fying an important speaker, Guide relies much 
more o�en on a “what-lead,” that is, a lead paragraph that tells about a 
newsworthy event or situa�on. This is frequently followed by a descrip�on of the 
context that makes that event relevant, o�en a controversy or conflict among 
poli�cal actors.  An ar�cle appearing on page 2 of the October 8th edi�on is a good 
example.  While the lead is based on the NPP's perspec�ve, the opening paragraph 
gives far more a�en�on to the “what” of the story:

JOCMAS 4th Edi�on10



 “The New Patrio�c Party (NPP) is outraged at the Bank of Ghana's (BOG's) 
decision to buy 72 gold watches with each es�mated to cost 
approximately $7,000, the equivalent of GHc28,000 as gra�s to some of 
its staff as part of their re�rement package.”

The story con�nues with further detail about the total cost of the policy, only then 
turning to the NPP's official condemna�on of this “reckless use and wanton 
dissipa�on of taxpayer's monies.” 

Thus, Guide jumps right in to do what Graphic rarely does (in straight news stories), 
tell the reader how and why an event is newsworthy, pu�ng it in context with 
significant details and alterna�ve perspec�ves. Some�mes this verges on 
editorializing, mixing opinion into straight news stories.  The result is a much more 
fluid boundary between straight news and opinion. 

In American journalism, this framing of news events in-story would be called 
“edge” (Walsh, 1996). Given the constant coverage of CNN and the ongoing 
stream of online news, many Americans know about breaking events as they 
happen.  This puts newspapers at a disadvantage compared to CNN and online 
sources.  Why read the newspaper if its stuff you've already heard about?  To 
maintain readership at papers like the New York Times and Washington Post, 
editors at those papers urge their reporters to “add value” to the straight repor�ng 
of the news by including a controversial context and mul�ple perspec�ves.  
Conflict, of course, is a central element of newsworthiness. 

Independent newspapers in Ghana have been faced with similar pressures at least 
since the mid-1990s when I began studying the press.  The daily promulga�on of 
official rhetoric by Graphic prompts other news organiza�ons to “add value” to 
their news stories by a�emp�ng to “get behind” that rhetoric and describe 
“what's really going on.”  And now more Ghanaians get their news from radio than 
anywhere else so the private papers struggle to maintain their importance in the 
circula�on of news through so many nodes in the circuit (newspapers, radio, TV, 
online sources).  So, the domineering force of Graphic and the mul�plica�on of 
news media forms has put pressure on private papers to make their straight news 
“edgy” enough to a�ract the a�en�on of readers. 
 
Adding to the pressure to maintain relevance is the problem of access.  The style of 
newswri�ng at Guide is heavily impacted by the availability and willingness of 
sources to provide the sort of informa�on and commentary that give their news 

JOCMAS 4th Edi�on 11



real edge in the news mediascape.  Public speakers at official events are generally 
quite happy to be quoted verba�m in news stories; so government officials and 
poli�cal actors generally welcome Graphic reporters to their events, assured that 
their rhetoric will not be challenged or undermined in Graphic's coverage.  But 
“adding edge” by “ge�ng behind the rhetoric” o�en means pu�ng a speaker's 
asser�ons in a controversial context, including adversarial interpreta�ons and 
different perspec�ves.  Many newsmakers are not so eager to cooperate in that 
kind of news story.  At least not on-the-record.  Though Ghana is a shining example 
of African democracy, the public sphere is highly poli�cized and most ci�zens, high 
and low, are reluctant to be iden�fied as sources of controversial news, par�cularly 
in the context of an unpredictable poli�cal climate.  Therefore, if news reporters 
want really “edgy” stories, the ones that sell newspapers and make it into radio 
and TV discourse, they must resort to anonymous sources.  

This is why you see so many stories in Guide beginning with phrases like, “Daily 
Guide has gathered that…” or “A deep source has revealed that…” or “Informa�on 
reaching Daily Guide indicates that…” and other such vague turns of phrase.  
During the 2016 campaign, Guide reporters rou�nely relied on anonymous 
sources in order to cra� their own edgy, controversial 'house style', a direct 
contrast to the harmonious, a�ribu�on-heavy style of Graphic.  A par�cularly 
good example of this is “Minister Blows GHc80,000 on Sha�a Wale” from the 
October 3rd issue, page 3.  Here's the lead:

 “Daily Guide has gathered that the Minister of Roads and Highways, 
Inusah Fuseini, who doubles as the Member of Parliament (MP) for 
Tamale Central, paid an amount of over GHc80,000 to bring the self-
acclaimed Dancehall King, Sha�a Wale, to perform at the former's 
campaign launch in Tamale, Northern Regional capital, on Saturday.”

Ci�ng no source at all, the story further reported that fuel coupons featuring the 
Minister's image and other goodies were handed out to NDC supporters at the 
rally.  An uniden�fied Tamale resident then complains that residents lack access to 
potable water and good drainage while such a large sum was paid for a few hours 
of entertainment. Finally, the story closes with rebu�als by the two main 
characters in the story, Fuseini and Sha�a Wale.  In an interview with the reporter, 
the Minister denied even knowing the musician and said he had nothing to do with 
bringing him to the rally.  Sha�a Wale is quoted but his comments seem to have 
li�le to do with the central allega�ons of the story. The musician urged Tamale 
youth “not to cause poli�cians to use them to cause violence.” 

JOCMAS 4th Edi�on12



This story exemplifies the conflicted array of named and anonymous perspec�ves 
represented in so many Guide stories.  While Graphic segregates different 
fac�onal voices in different stories (such as the tombstoning episode), Guide more 
o�en depicts direct confronta�on and contradic�on among those different 
fac�ons within a single story.  Fuseini was consulted for his response to the 
allega�ons and his outrage even carried over into a follow-up story the next day, “I 
Never Paid Sha�a Wale—Says Minister,” in which the Minister indicates his intent 
to sue the newspaper for libel.  

So Guide more o�en represents mul�ple fac�ons in the same story but, as the 
Sha�a Wale incident demonstrates, those fac�ons are represented in very 
different ways.  Anonymous sources are represented as populist voices of cri�que 
while official government and ruling-party sources are put on the defensive.  In 
another example, Guide repeatedly cri�cized the Police Service for elimina�ng 
rou�ne vehicle and document checks during the campaign.  Reporters quoted 
police officials by name, announcing and defending the new policy.  In “Police 
Suspend Vehicle Checks” (October 5, p. 3), Guide provides the context that makes 
this move controversial: “It comes at a �me when the governing Na�onal 
Democra�c Congress (NDC) is said to have issued lots of motorbikes and 
unlicensed vehicles to their supporters ahead of the 2016 general elec�ons.”  Who 
is saying this?  The allega�on is presented as general knowledge. The Public 
Rela�ons Officer of the Police Service is then confronted with allega�ons that the 
new direc�ve is part of a government effort to “win the votes of drivers.”  “Not at 
all,” he says, the Police Service is independent…” And though this story appears on 
a page devoted to straight news, the story closes with a an edgy, highly-
editorialized comment on the PRO's denial: “He denied the fact that the police 
some�mes take strict instruc�ons from government officials, even though it is an 
open secret.”  

The Sha�a Wale story and the police story are similarly structured to challenge the 
campaign prac�ces of ruling-party poli�cians while represen�ng opposi�onal 
cri�que as populist (and pro-NPP).  In the pages of Guide, popular knowledge and 
opinion align with the NPP; there simply are no populist voices represented in 
support of the NDC, aside from unruly “thugs” who allegedly assault NPP 
supporters.  And NPP officials are never confronted with allega�ons against them 
by their poli�cal adversaries.  It's always the other way around. 

Though one-sided, this narra�ve was par�cularly useful for scru�nizing the 
controversial prac�ces of poli�cal patronage that animated the 2016 campaign.  

JOCMAS 4th Edi�on 13



“Parliamentary Aspirant Sprays Cash” reported that a PNC candidate, upon filing 
his candidacy with the Electoral Commission, proceeded to throw fis�uls of cedis 
at his jubilant supporters (October 3, p.18).  Nursing students interpreted 
Mahama's promise to bring back their training allowance as an a�empt at “deceit 
and vote buying” and said they would not fall for it (October 14, p.18). 

Compare the poli�cal message of the above stories with reports of similar 
prac�ces carried out by NPP officials. “Becky Babes At Sege” (October 11, p.19) 
reports on the ac�vi�es of a group suppor�ng the NPP presiden�al candidate's 
wife, Rebecca Akufo-Addo.  The group visited a part of town “known to be an NDC 
stronghold,” only to find surprising support from the women there.  The last two 
paragraphs describe a gesture that certainly gives context to those enthusias�c 
expressions of support:

 They were excited upon discovering that Mrs. Rebecca Akufo-Addo had 
asked Becky's Babes to present some clothes, shoes and bags to them.

 They received the gi�s and expressed profound gra�tude to Mrs. Akufo 
Addo.  'We, the people of Sege, are going to vote massively for Nana Addo 
and the NPP parliamentary candidate,' they added.”

Similarly, a story on October 13th describes how Vice-Presiden�al candidate of the 
NPP, Mahamudu Bawumia, donated “a number of items” to Tamale Senior High 
School, his alma mater.  While Bawumia's ping pong tables were no doubt a big hit 
among the SHS students, the GHc50,000 cash for renova�on of the assembly hall 
must've been par�cularly appreciated by parents and faculty.  Bawumia further 
promised to provide the school with an ambulance.

As noted in the analysis of Graphic, stories about dona�on are fairly common in 
Ghanaian news media.  And the public-spirited philanthropy of such dona�ons is a 
very posi�ve aspect of Ghanaian culture.  But it does seem inconsistent to reduce 
the campaign largesse of NDC poli�cians to crass “vote-buying” while 
represen�ng the similarly strategic dona�ons of NPP poli�cians as unproblema�c 
generosity.  Patronage is patronage. 

While cri�cizing the vote-buying patronage of specific NDC poli�cians, The Guide 
was also keen to undermine the vote-buying patronage of the government in 
general.  As we've seen, Graphic ran daily stories celebra�ng the development 
projects launched and completed by the state. In the midst of a presiden�al 
campaign, these ar�cles conveyed the relentless message that the incumbent 

JOCMAS 4th Edi�on14



government was providing for the livelihood and well-being of its ci�zens.  
Undermining this rhetoric, Guide ran a series of ar�cles during the campaign that 
ques�oned the very reality of these projects. A striking example is “Mahama 
Community Day SHS Lost in Ada,” a story that ran on page 15 of the October 4th 
edi�on.  As the NDC boasted about the number of schools built under the Mills 
and Mahama administra�ons, this story described how one such school project 
never really amounted to anything for the children of Ada.  Under a photo of a 
young man gesturing to a vacant lot, the story tells how “weeds and rep�les have 
taken over” the site which was supposed to become a new senior high school: 
“…the schools are nowhere to be found.”  The story goes on to detail how the NDC 
government promised funds (and gin) to compensate local landowners and then 
failed to follow through.  Drawing on another common theme in the pages of 
Guide, the story suggests that NDC in-figh�ng led to abandonment of the project 
en�rely. 

This cri�que of development rhetoric was threaded through other Guide stories 
during the campaign.  Stories described how NDC poli�cians were tou�ng new 
bridges, repaved roads, and “an ultra-modern sanitary facility” in the Volta region 
but such ameni�es turned out to be “phantom” projects invented “to score 
poli�cal points.” Touring the Kpando Zongo community, residents told NPP officials 
that they knew nothing about the new public toilets supposedly provided to them, 
sugges�ng that maybe the toilets were built somewhere else (October 12, p. 6). 

The theme emerging in such stories is that suggest that NDC development projects 
are o�en just “create, loot, and share schemes” of economic mismanagement and 
corrup�on (October 12, p. 8).  That is, not only do the projects never materialize, 
the funds allocated for them wind up in the pockets of ruling-party poli�cians. Like 
the Sha�a Wale and Police Service stories, these “cri�que of development” stories 
are structured to challenge the rhetoric and prac�ces of NDC officials while 
represen�ng the voice of “the people” as fundamentally aligned with the NPP. 

As it turns out, of course, the majority of voters did support the NPP presiden�al 
candidate.  I'm not arguing that such stories are distorted or misleading, just that a 
large minority of Ghanaians are not represented in such strategic construc�ons of 
popular opinion.  And that the rhetoric and prac�ces of NPP poli�cians were not 
subject to the same popular cri�que.  And that Guide is a newspaper, not an 
instrument of party propaganda.  Back in the 1990s, private newspapers defended 
the par�san bias of similar forms of journalism by poin�ng to the incumbency bias 
of Graphic, indica�ng that they were just providing balance against the state 

JOCMAS 4th Edi�on 15



media.  Point taken.  But over the past twenty years, I've spoken with many 
Ghanaian journalists on both sides of the public-private divide who are eager to 
break through this dichotomy to provide more balance within their own 
publica�ons. 

The “cri�que of development” theme in Guide was part of an overall campaign to 
portray the NDC as disorganized, incompetent, corrupt, lawless, and prone to 
violence.  Several stories described confusing situa�ons where two NDC 
poli�cians claimed to be the official candidate for the same office in a 
cons�tuency.  In these and other stories, NDC indiscipline led to forms of popular 
violence.  A story on page 7 of October 3rd reports that NDC thugs a�acked NPP 
supporters with cutlasses. Confusion over the voter transfer “turned bloody” 
when an NPP supporter was stabbed in the back with scissors (October 8, p. 7).  On 
October 10th, a story tells how NDC vigilante group, the “Aluta boys,” were so 
incensed by the Sha�a Wale incident that they stole a van from their own poli�cal 
party. 

In general, Guide was far more likely than Graphic to report on incidents of popular 
unrest and poli�cal violence in the campaign season.  In an ominous tone, the 
paper reported that three thousand polling sta�ons had been iden�fied by 
government as “flashpoints” with increased risk for robbery, terrorism, and 
vigilante violence (October 7, p.6).  Various forms of unrest and violence, including 
gunshots, were reported during the voter transfer exercise.  One resident 
recounted the chao�c violence in Tamale, “My brother I was shocked to see AK 47 
with my own eyes shoo�ng Kakakakaka and the police run for cover at the centre”  
(October 7, p.7).  The very terms of the poli�cal contest between the NPP and NDC 
presiden�al candidates was portrayed in more militant terms, such as the headline 
“Mahama, Nana Ba�le for Accra” (October 12, Front Page). 

NPP poli�cians and candidates were most o�en portrayed as vic�ms of violence or 
advocates of peace.  Emphasizing the equanimity of the NPP candidate in the face 
of threats of violence, the paper reported that NPP presiden�al candidate Akufo-
Addo's rather cool response when he was struck by a stone during a campaign 
speech.  
 “Someone just threw a stone at me, why?” he wondered.  But he quickly 

resumed his delivery, saying “No problem, this is our poli�cs in Ghana.” 
(October 7, p. 3) 

JOCMAS 4th Edi�on16



To sum up, the style of journalism prac�ced at Guide foregrounds the fac�onal 
intrigue and conflict plaguing the na�onal poli�cal sphere in direct contrast to t  he
paeans of na�onal harmony and development propagated by Graphic. The form 
and language of Guide stories is livelier, more chao�c, suffused with popular and 
poli�cal passions. When those passions are presented in a very systema�c way, 
though, always suppor�ng one poli�cal party and never the other, then the 
newspaper appears strategically blind to the diversity of interests and opinions in 
Ghanaian society. The result is a newspaper whose func�onal value in the 
democra�c process is limited by its own editorial policies.

Conclusion
Back to the original ques�on:  How did Ghanaian news media serve the interests of 
democracy in 2016?  Both Daily Graphic and Daily Guide make extremely posi�ve 
interven�ons in the Ghanaian public sphere, represen�ng a diversity of 
perspec�ves and providing valuable informa�on on poli�cal incidents and events.  
The careful and considered 'house style' of Graphic has worked to maintain peace 
and stability in the midst of a very hotly-contested campaign. The provoca�ve, 
edgy style of journalism at Guide has challenged official government rhetoric and 
given voice to opposi�onal views.  Editorial policies combine with market forces to 
form a consumer niche for each newspaper, shaping these dis�nc�ve styles of 
journalism.  It may be naive to expect the forms of journalism to change without 
larger structural changes in pa�erns of ownership and readership. 

In one-on-one interviews, however, journalists do express the desire to write more 
complex and balanced stories.  Judging from the lively debates anima�ng the radio 
talk shows, there may be room in the Ghanaian public sphere for deeper analysis 
that combines the full spectrum of social and poli�cal perspec�ves.  Civil society 
groups such as ACILA, IMANI Ghana, and CDD have pioneered efforts to promote 
government accountability in the public sphere with research and in-depth 
analysis. ACILA has conducted workshops to train journalists in inves�ga�ve 
techniques, promo�ng a form of journalism designed to promote government 
accountability through longer, deeper stories. Journalists looking to press the 
boundaries of 'house style' at their own news organiza�on might consult with 
those organiza�ons already conduc�ng the sort of sociological analysis necessary 
for balance and complexity. 

Looking at the peaceful elec�ons and poli�cal transi�on, however, Ghanaian 
journalists have reason to be very proud of their work. Ayekoo, Ghanaian 
journalists.  Americans can learn a lot from your example of peace and posi�vity.

JOCMAS 4th Edi�on 17



References
ACE Electoral Knowledge Network.  2013.   Media and Elec�ons. Retrieved on 
25/04/2017 from:  
h�ps://eos.cartercenter.org/uploads/document_file/path/323/Media_and_Elec
�ons_2013.pdf. 

CDD. 2015.   Final Report on Ghana's 2012 Presiden�al and Parliamentary 
E l e c � o n s .   R e t r i e v e d  o n  2 5 / 0 4 / 2 0 1 7  f r o m :  
h�p://www.cddgh.org/publica�ons/Elec�on-Reports/Final-Report-on-Ghanas-
2012-Presiden�al-and-Parliamentary-Elec�ons.

Hasty, J.  2005.  The Press and Poli�cal Culture in Ghana.  Bloomington: Indiana 
University Press.

Monga, C.  1996.  The Anthropology of Anger: Civil Society and Democracy in 
Africa.  Boulder:  Lynn Reinner.

Norris, P. and Odugbemi, S.  2009.  “Evalua�ng Media Performance.”   In Public 
Sen�nel: News Media and Governance Reform.  Washington DC: The World Bank.

Nyamnjoh, F.  2005.  Africa's Media, Democracy and the Poli�cs of Belonging.  
London: Zed Books.

Pa�erson, T. E.   2016.  News Coverage of the 2016 General Elec�on: How the 
P r e s s  F a i l e d  t h e  V o t e r s .  R e t r i e v e d  o n  2 5 / 0 4 / 2 0 1 7  f r o m :  
h � p s : / / s h o r e n s t e i n c e n t e r. o r g / n e w s - c o v e r a g e - 2 0 1 6 - g e n e r a l -
elec�on/#Introduc�on_The_Medias_Nega�ve_Bias.

Walsh, K. T. 1996. Feeding the Beast: The White House Versus the Press.  New York:  
Random House.

Zarawik, D.   2016.  “The Biggest Loser of the 2016 Presiden�al Elec�on?  The 
Media.”  Bal�more Sun, November 4 edi�on.  Retrieved on 25/04/2017 from :  
h�p://www.bal�moresun.com/entertainment/tv/z-on-tv-blog/bs-ae-zontv-
elec�on-press-fail-20161104-story.html.          

JOCMAS 4th Edi�on18

http://www.baltimoresun.com/entertainment/tv/z-on-tv-blog/bs-ae-zontv-election-press-fail-20161104-story.html
http://www.baltimoresun.com/entertainment/tv/z-on-tv-blog/bs-ae-zontv-election-press-fail-20161104-story.html

	Page 1
	Page 2
	Page 3
	Page 4
	Page 5
	Page 6
	Page 7
	Page 8
	Page 9
	Page 10
	Page 11
	Page 12
	Page 13
	Page 14
	Page 15
	Page 16
	Page 17
	Page 18
	Page 19
	Page 20
	Page 21
	Page 22
	Page 23
	Page 24
	Page 25
	Page 26
	Page 27
	Page 28
	Page 29
	Page 30
	Page 31
	Page 32
	Page 33
	Page 34
	Page 35
	Page 36
	Page 37
	Page 38
	Page 39
	Page 40
	Page 41
	Page 42
	Page 43
	Page 44
	Page 45
	Page 46
	Page 47
	Page 48
	Page 49
	Page 50
	Page 51
	Page 52
	Page 53
	Page 54
	Page 55
	Page 56
	Page 57
	Page 58
	Page 59
	Page 60
	Page 61
	Page 62
	Page 63
	Page 64
	Page 65
	Page 66
	Page 67
	Page 68
	Page 69
	Page 70
	Page 71
	Page 72
	Page 73
	Page 74
	Page 75
	Page 76
	Page 77
	Page 78
	Page 79
	Page 80
	Page 81
	Page 82
	Page 83
	Page 84
	Page 85
	Page 86
	Page 87
	Page 88
	Page 89
	Page 90
	Page 91
	Page 92
	Page 93
	Page 94
	Page 95
	Page 96
	Page 97
	Page 98
	Page 99
	Page 100
	Page 101
	Page 102
	Page 103
	Page 104
	Page 105
	Page 106
	Page 107
	Page 108
	Page 109
	Page 110
	Page 111
	Page 112
	Page 113
	Page 114
	Page 115
	Page 116
	Page 117
	Page 118
	Page 119
	Page 120
	Page 121
	Page 122
	Page 123
	Page 124
	Page 125
	Page 126
	Page 127
	Page 128
	Page 129
	Page 130
	Page 131
	Page 132
	Page 133
	Page 134
	Page 135
	Page 136
	Page 137
	Page 138
	Page 139
	Page 140
	Page 141
	Page 142
	Page 143
	Page 144
	Page 145
	Page 146
	Page 147
	Page 148
	Page 149
	Page 150
	Page 151
	Page 152
	Page 153
	Page 154
	Page 155



